نحوه کاشت بذر پسته

نحوه کاشت بذر پسته

نحوه کاشت بذر پسته

درختان پسته به ندرت از طریق بذر تکثیر می شوند، زیرا هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم درخت به دست آمده یک درخت ماده که در نهایت پسته می دهد است یا یک درخت نر که فقط گرده تولید می کند. با این حال، اگر بذر تازه و از قبل آماده شده باشد، می توان از آن بذر برای کاشت استفاده کرد. بهترین و آسان ترین راه جهت کاشت سریع پسته، مراجعه به مراکز فروش نهال های خاص در سراسر کشور است که عرضه کننده بهترین نوع از نهال پسته آمریکایی ، نهال پسته زودبازده و انواع نهال های میوه ها خاص می باشد.

شروع دانه پسته

طبق خدمات گیاهی بنیاد UC Davis، دانه مستطیلی و به طول 2 سانتی متر پسته باید قبل از کاشت به مدت 24 تا 48 ساعت در آب با دمای اتاق خیس شود. بعد از خیساندن توسط سموم قارچ کش ها ضدعفونی می شود و سپس دانه ها را در یک حوله آشپزخانه نخی مرطوب یا حوله کاغذی بپیچید و داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. از طرف دیگر، می توانید دانه ها را در یک کیسه پلاستیکی پر از ماسه مرطوب قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که کیسه چند سوراخ هوا دارد تا رطوبت اضافی خارج شود. ظرف را به مدت شش هفته در یخچال با دمای 20 تا 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید تا دانه ها خنک شوند.

بخوانید : کاشت بذر ریحان

پس از چند روز، کیسه ها را از یخچال خارج کرده و در جایی قرار دهید که دمای آن کمی گرم باشد. پارچه یا ماسه را کمی مرطوب نگه دارید و هر روز علائم جوانه زدن را بررسی کنید. بذر پسته را به محض ظاهر شدن جوانه ها در گلدان های پر از مخلوط نیم پرلیت و نیمی از خاک گلدان بکارید. دانه ها را درست در زیر سطح خاک قرار دهید به طوری که ریشه به سمت پایین و جوانه برگ به سمت بالا باشد. آبیاری کنید تا کمی آب از سوراخ های زهکشی ته گلدان چکه کند.

نحوه کاشت بذر پسته

پرورش نهال درخت پسته

آب و هوا مهمترین عامل در تصمیم گیری برای کاشت درخت پسته است. پسته به تابستان های طولانی، گرم و خشک و خنک در زمستان نیاز دارد، اما یخ زدن زمین را تحمل نمی کند. محیط باید خشک باشد. درختان پسته در مناطقی با رطوبت بالا عملکرد خوبی ندارند

درختان پسته به کندی رشد می کنند اما سیستم ریشه ای عمیق و نافذ تولید می کنند. بهتر است آنها را فقط یک یا دو سال قبل از پیوند در باغچه در گلدان پرورش دهید. درختان را در شرایطی با سایه ملایم و سرپناه از گرمای بیش از حد تابستان و سرمای زمستان نگهداری کنید. یک مکان رشد با نور بسیار روشن اما کمی سایه در گرمترین بخش روز انتخاب کنید. آبیاری عمیق اما به ندرت، اجازه دهید خاک بین دو آبیاری خشک شود.

نهال پسته را می توانید در پاییز که دومین فصل رشد خود است در زمین بکارید. درختان پسته 4 تا 10 سال طول می کشد تا جنسیت خود را بیان کنند، بنابراین تا زمانی که برای چندین سال رشد نکرده باشد، نمی توان تشخیص داد که درخت پسته ماده است یا نر. خوشبختانه، درختان هر دو جنس دارای ویژگی های زینتی یکسانی از شاخ و برگ های جذاب سبز و عادت رشد سرسبز و گلدانی هستند.

نحوه کاشت بذر پسته

کاشت درخت پسته

درختان پسته در آفتاب کامل و خاک عمیق و شنی با زهکشی سریع و حفظ رطوبت خوب بهترین رشد را دارند. آنها گرما و خشکسالی را بدون دردسر تحمل می کنند، اگر در هوای گرم آبیاری منظم داشته باشند بهترین ظاهر را خواهند داشت.

درختان پسته با توجه به کاربردشان در فضاهای مناسب باید کاشته شوند. فضای مناسب بین هر دو درخت بین 3 تا 4 متر است و فاصله بین ردیف های باغات بین 6 تا 8 متر می باشد. درختان باید دور از حیاط ها و مسیرهایی که محل قرار گیری زباله ها است کاشته شوند تا مانع از ایجاد مشکلات شود. در صورت عدم توجه به این مسئله می تواند باعث ایجاد بستر خشک در باغات شود.

درختان پسته بسیار کند رشد می کنند و برای حمایت از رشد خود نیازی به تغذیه سنگین ندارند. اگرچه ممکن است از مصرف کود متعادل و مناسب در فصل بهار نیز سود ببرند. اگر نیاز به کود دهی بود، باید کود ها را در اندازه مناسب روی خاک مرطوب بریزید و سپس به خوبی آبیاری کنید تا مواد مغذی به داخل خاک برود. آبیاری هفتگی درختان پسته در اولین تابستان کاشت آنها بسیار مهم است.

پسته دارای ریشه قوی است، بنابراین پس از تولید بسیار مقاوم به خشکی و باد است. حداقل یک بار در هفته، اغلب در هوای خشک، برای چند سال اول، تا زمانی که درخت استقرار یابد، آبیاری کنید. پس از سومین زمستان، فقط در صورت نیاز، مخصوصاً در هنگام گلدهی و رشد آمیوه، آبیاری کنید.

در هوای سرد و بارانی از آبیاری خودداری کنید زیرا رطوبت بیش از حد خاک می تواند باعث مشکلات ریشه در درختان پسته شود. یک درخت پسته با موقعیت مناسب با مراقبت خوب می تواند تا 150 سال عمر کند.

وقتی میوه پسته در پایان تابستان به بلوغ رسیدند قابل برداشت هستند. وقتی پسته از قرمز به صورتی/زرد تغییر می کند و پوسته آن به راحتی جدا می شود، می توانید متوجه شوید که پسته رسیده است، می توانید آنها را تازه بخورید یا برای بعد خشک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *