همه چیز در مورد مارچوبه

مارچوبه در میان دوستداران سبزیجات خوشمزه، سالم و ارزشمند است به همین دلیل بذر مهر دشت، فروشگاه بذر اصفهان و نمایندگی فروش بذر در مشهد در این مقاله همه چیز را در مورد مارچوبه یاد خواهد داد مانند ترکیب شیمیایی، انواع، استفاده از آن در آشپزی و پزشکی و هم چنین نحوه پرورش مارچوبه و نگهداری محصول برداشت شده.

معرفی مارچوبه

مارچوبه گیاهی است که حدود 100 گونه دارد، اما فقط تعداد کمی از آن ها خوراکی هستند. شاخه های مارچوبه سبز، سفید و بنفش هستند.  سفیدها نرم ترین و خوشمزه ترین نوع مارچوبه هستند.  به محض این که گیاه کمی از خاک بیرون آمد، آن ها را قطع می کنند.  مارچوبه وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیرد سبز و بنفش می شود. ساقه بوته این گیاه منشعب است که به تعداد زیادی ساقه کوچک تقسیم می شوند. گل‌های نر گرده تشکیل می‌دهند، در حالی که گل‌های ماده توت ‌های قرمز کوچک و غیرقابل خوردن را تشکیل می‌دهند که حاوی حداکثر دو دانه است.

محل رشد مارچوبه

مارچوبه گیاهی است که می تواند در اروپا، آفریقا و آسیا رشد کند و حتی در سیبری نیز یافت می شود.  این گیاهان تا 30- درجه سانتیگراد یخبندان را به خوبی تحمل می کنند، اما یخبندان های کوچک بهاره (حدود -5 درجه سانتیگراد) می تواند برای آن ها کشنده باشد.  مارچوبه به عنوان یک سبزی قابل خوردن است.

انواع مارچوبه

مارچوبه سبز رایج ترین نوع مارچوبه است که زادگاه آن سواحل مدیترانه است.  با مقدار زیادی ویتامین در ترکیب آن متمایز می شود، اگرچه برای مدت طولانی این گونه کم خاصیت تر از سفید در نظر گرفته می شد.  این نوع گیاه در بین جمعیت انگلستان بسیار محبوب است، برداشت محصول از آوریل تا جولای انجام می شود.  مارچوبه بنفش این گونه کمیاب و اصیل است که ویژگی خاص خود را مدیون فرانسه است ، جایی که فناوری کشت آن اختراع شد.  در روند رشد به طور متناوب در روشنایی و تاریکی است.  در نتیجه رنگدانه هایی به وجود می آید که به مارچوبه رنگ تیره و طعم تلخ می دهد.  در طی فرآیند پخت، رنگ بنفش به سبز تغییر می کند.  ویژگی های کاربردی به لطف اجزای مفید موجود در ترکیب مارچوبه، با موفقیت در پخت و پز، پزشکی و هم چنین برای کاهش وزن استفاده می شود.  در آشپزی بسیاری از افراد طعم مارچوبه را با طعم لوبیا مقایسه می کنند. مارچوبه به دلیل طعم اصلی غنی خود در غذاهای اروپایی و آسیایی استفاده می شود.  آب پز، سرخ شده، پخته و بخارپز می شود.  بخار پز یکی از ساده ترین روش های تهیه این سبزی است.  اما در این مورد، پیچیدگی های آشپزی را فراموش نکنید.  شاخه ها باید پوست کنده شوند و با نخ بسته شوند.  مقدار کمی آب در ظرف پخت بریزید و مارچوبه را در آن قرار دهید و بپزید.  مارچوبه سفید را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی حرارت ملایم و مارچوبه سبز را 5 تا 8 دقیقه بجوشانید.  با این کار ساقه ها پخته شده و بالای گیاه بخارپز می شود.

ویژگی مارچوبه

از زمان های قدیم،  مارچوبه بسیار گران بود و فقط در سفره های افراد ثروتمند ظاهر می شد.  اما زمان تغییر کرده است و امروزه مارچوبه اصلی ترین رژیم غذایی در بسیاری از کشورهای اروپایی است.  مارچوبه کالری کمی دارد، بنابراین می توانید از طعم و مواد مغذی آن لذت ببرید، بدون این که ترسی برای اندام خود داشته باشید.  و مواد مفید زیادی در مارچوبه وجود دارد.  مارچوبه حاوی ویتامین هایC، B1، ویتامین A، کلسیم، آهن و پتاسیم هستند.  ترکیبات معدنی و نیتروژن دار زیادی در مارچوبه وجود دارد.  هم چنین مارچوبه رگ های خونی را گشاد می کند، فشار خون را کاهش می دهد و اثر ادرار آور دارد.

مارچوبه را می توان آب پز کرد و به سوپ اضافه کرد و به عنوان غذای جانبی استفاده کرد. نکته اصلی این است که مارچوبه را زیاد نپزید.  زمان پخت بهینه 5-10 دقیقه است.  مارچوبه را در آب نمک در حال جوش فرو کنید.  ساقه ها باید در قابلمه عمودی باشند تا شاخه های پایینی بجوشد و سرها با بخار نرم شوند.  مارچوبه آب پز را با سس سرو کنید.  هم چنین می توان آن را پخت و ترشی کرد.

ویژگی های پرورش و مراقبت از مارچوبه

برای کسانی که می خواهند به تنهایی مارچوبه را پرورش دهند، باید نحوه رشد آن و اقدامات لازم برای به دست آوردن یک سبزی سالم را مشخص کنند.  مارچوبه در خاک خنثی در یک منطقه آرام که به اندازه کافی نور خورشید و باد داشته باشد کاشته می شود.  کاشت در اواخر آوریل – اوایل اردیبهشت انجام می شود.  فرورفتگی ها باید در فاصله 40 تا 45 سانتی متری از یکدیگر تهیه شود، اندازه فرورفتگی ها باید 30 در 30 سانتی متر باشد، مخلوطی از خاک، کمپوست و کود دامی پوسیده در آن قرار گیرد.  گیاهان یکساله کاشته می شوند، زیرا گیاهانی که دو یا سه ساله هستند خوب می شوند.  هنگام کاشت با بذر، برداشت مارچوبه زودتر از سه سال امکان پذیر نیست.

مراقبت از گیاه مشکل زیادی ایجاد نخواهد کرد.  باید با دست وجین شود، در اوایل بهار و پس از میوه دهی با فضولات مرغ یا کود دامی پوسیده کود داده شود.  در پاییز، برای از بین بردن ریشه علف های هرز چند ساله، لازم است خاک را حفر کنید.  در صورت لزوم، باید شاخه ها را به تکیه گاه ها ببندید و در هوای خشک آبیاری کنید.  در فصل پاییز ساقه هایی که زرد می شوند باید در ارتفاع 5/2 تا 5 متری از سطح زمین بریده شوند.

نکات پایانی

مارچوبه به دلیل طعم و خواص مفید بسیار ارزشمند است که به لطف آن ها در آشپزی و پزشکی استفاده می شود.  با آگاهی از ویژگی های مراقبت از مارچوبه، می توانید این سبزی را به طور مستقل در باغ خود پرورش دهید و بدون هزینه اضافی آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *