طبقه بندی سبزیجات

طبقه بندی سبزیجات

سبزیجات به کلیه قسمت های خوراکی یک گیاه مانند ریشه ، ساقه ، برگ غنچه ، میوه ، دانه و یا قارچ گفته می شود. وقتی که چندین قسمت مختلف گیاه خوراکی است می توان آن را در چندین گروه بندی قرار داد. به عنوان مثال ریشه و برگ چغندر را هم می توان خورد.

طبقه یندی سبزیجات

شما می توانید بهترین بذر ها را از بذر مهردشت تهیه بفرمایید.

 در ادامه به برسی تبقه بدی سبزیجات خواهیم پرداخت :

سبزیجات پیازی

معمولاً درست در زیر سطح زمین رشد می کنید و شاخه های گوشتی و برگ دار در بالای زمین تولید می شوند. پیازها معمولاً از لایه ها یا بخش های خوشه ای تشکیل شده اند. به عنوان مثال، رازیانه ، سیر ، تره فرنگی ، پیاز ، خلال ، پیاز بهار از جمله سبزیجات پیازی هستند. سبزیجات پیازی دو ساله هستند. در منطق گرمسیر در اوایل پاییز کاشته و در اواخر زمستان و یا اوایل بهار برداشت می‌شوند. اما در مناطق سردسیر در بهار کاشته می‌شوند. گیاهان پیازی به شدت به علف های هرز حساس هستند که از این رو به مراقبت احتیاج دارند.

سبزیجات گلی

گلهای خوراکی سبزیجات خاص هستند و از گل این گیاهان تغذیه می‌شود به عنوان مثال، کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، گل کلم  از جمله سبزیحات گلی هستند. اغلب سبزیجات گلی حاوی موادی هستند که از سرطان جلوگیری می‌کنند بنابراین لازم است از سبزیجات گلی در کنار وعده های روزانه استفاده نمایید.

سبزیجات میوه ای

سبزیجات میوه ای یکی از مهم ترین دسته سبزیجات می باشد این نوع از سبزیجات که میوه های گیاهی گوشتی هستند و دانه هایی دارند را سبزیجات میوه ای می گویند. تفاوت کلی سبزیجات میوه ای و میوه ها در قند آن هاست. سبزیجات معمولا قند کمی دارند و نمی توان گفت شیرین هستند اما میوه ها اغلب مزه شیرینی دارند و حاوی قند بالا تری هستند.

 فلفل قرمز ، کدو ، خیار ، بادمجان ، کدو تنبل و کدو ، گوجه فرنگی جز سبزیجات میوه ای هستند.

قارچ ها

اگرچه که قارچ ها کلروفیل ندارند و فتوسنتز نمی‌کنند اما برخی معتقدند که این مواد مغذی و شگفت آور باید جز دسته سبزیجات طبقه بندی شوند. اگرچه که از دیدگاه های مختلف حتی ممکن است قارچ ها را جز دسته گیاهان قرار ندهند. با این حال می توان قارچ ها را جز دسته سبزیجاتت معرفی کرد. قارچ ها بسیار مفید هستند و شامل مقدار زیادی پروتئین می‌باشند. این مواد به دلیل غنی بودن از ویتامین D و آنتی اکسیدان بسیار مورد استفاده هستند.

قارچ ها

سبزیجات برگی

در این نوع سبزی بیشتر از برگ گیاه استفاده می شود مانند اسفناج ، جعفری ، کلم ، کاهو ، تره ، ریحان ، نعناع

سبزیجات برگی به صورت عمده به دوگروه تقسیم می‌شوند:

سبزیجات برگی بهاره: مانند تره و ریحان

سبزیجات برگی پاییزی: شاهی ، گشنیز ، اسفناج و…

برای خرید بذر جعفری اینجا کلیک کنید.

سبزیجات ریشه ای

در این سبزیجات همانطور که از نامش پیداست بیشتر از ریشه گیاه استفاده می کنیم. این سبزیجات انواع کربوهیدرات را در خود جمع می نمایند. از بین سبزیجات ریشه ای آن دسته از سبزیجات که می‌توانند کربوهیدرات را به صورت نشاسته در خود ذخیره کنند از نظر اقتصادی اهمیت ویژه ای دارند.

 از سبزیجات برگی می‌توان به چغندر ، هویج ، کرفس ، جعفری ، تربچه ، شلغم ، تره فرنگی ، سیر ، موسیر ، پیازچه اشاره کرد.

سبزیجات دانه ای

در این نوع سبزیجات بیشتر از بذر حاصل از کود ارگانیک آن‌ها استفاده می شود ، بذرها در غلافهایی رشد می کنند که گاهی همراه با دانه خورده می شوند. همه حبوبات مانند لوبیا ، ماش و در مواردی هم به حالت نارس مانند نخود سبز، لوبیا سبز و باقالا و ذرت شیرین همه از دسته سبزیجات دانه ای هستند. سبزیجات دانه ای در بیشتر اوقات در روی زمین رشد میکند و در مواردی مانند بادام زمینی در زیر زمین پرورش می‌یابند.

سیزیجات دانه ای

سبزیجات ساقه ای

در این دسته از سبزیجات ساقه های خوراکی گیاهان هنگامی که ساقه قسمت اصلی سبزی است استفاده می شود. گیاهانی مانند مارچوبه ، کرفس جز این دسته می باشند.

سبزیجات غده ای

سبزیجاتی که در زیر زمین دوره رشد خود را می گذرانند و ازقسمت غده ای شکل گیاه استفاده می شود را سبزیجات غده ای می‌گویند مانند سیب زمینی .

اخیرا این دسته از سبزیجات از گروه سبزیجات خارج شده و جز دسته گیاهان زراعی به حساب می آیند. زیرا برای این دسته از گیاهان عملیات مکانیزه زراعی انجام می گیرد و در سطح وسیع کشت می شوند.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *