راهنمای تشخیص حبوبات تازه

مقدمه

وجود حبوبات اعم از عدس، لوبیا، نخود، لپه و غیره در داخل رژیم غذایی می ‌تواند برای برقراری سلامتی بدن مفید واقع گردند. اما دیر یا زود پز، تازه و مرغوب بودنشان مسئله ‌ای است که باید در هنگام خرید عمده حبوبات به آن ها توجه کنید. چرا که هر چقدر حبوبات در بسته‌ بندی‌ های درست و محیطی مناسب نگه داری شده باشند، تازه ‌تر خواهند بود.

 درست کردن غذا با چنین حبوباتی در طعم خوش آن ها موثر است. اگر شما نیز هنگام خرید حبوبات نمی ‌توانید به تازگی آن پی ببرید، من در این مقاله برای شما راجع به راهنمای تشخیص حبوبات تازه مطالبی را ارائه می ‌دهم، تا به راحتی بتوانید حبوبات با کیفیت را خریداری کنید.

چگونه تازگی حبوبات را تشخیص دهیم؟

حبوبات مرغوب را می ‌توان از طریق شکل ظاهری آن ها و خوش رنگ بودنشان تشخیص داد. علاوه بر آن قیمت آن ها بستگی به سایز حبوبات دارد. در ادامه راجع به چند مورد از حبوبات و راهنمای تشخیص تازگی آن ها با شما صحبت می‌ کنم.

نخود:

همان طور که می ‌دانید نخود از حبوباتی است که در انواع شکل و سایز در بازار وجود دارد. هر کدام از آن ها یک ویژگی خاص دارد. اما به طور کلی شما در هنگام خرید از مرکز عمده فروشی نخود باید بدانید که نخودی مرغوب به شمار می‌ آید که در برابر شکسته شدن مقاومت بالایی نداشته باشد. چرا که در این صورت است که در هنگام پخت سریع‌ تر نرم می ‌شود و به اصطلاح می ‌توان گفت زود پز است. علاوه بر آن رنگ نخود نیز باید روشن باشد.

 نخود ها هرچه رسیده‌ تر باشند رنگشان به سمت زرد می ‌رود و هرچه نارس ‌تر رنگ سبز به خود می ‌گیرند. مسئله دیگری که در حین خرید نخود باید به آن توجه داشته باشید این است که دارای سایز های یکسان، بدون آفت و کرم زدگی و سوراخ باشند و علاوه بر آن سنگ ریزه در آن ها دیده نشود.

لوبیا چیتی:

زمان خرید لوبیا چیتی باید به ظاهر آن توجه داشته باشید که کاملا سطحی صاف و بدون چروک داشته باشند. علاوه بر آن رنگ لوبیا چیتی باید رو به روشن برود که نشانه ی زود پز بودن آن است. اما رنگ تیره به معنای کهنه بودن آن می ‌باشد. وجود گرد و غبار زیاد بر روی حبوبات و هم چنین داشتن منافذ و نا متعادل بودن سایزشان نشانی از فاسد بودن آن ها است. پس دقت کنید که دانه‌ های لوبیا چیتی تازه نباید دارای کرم خوردگی و سطح تیره و چروکیده باشند.

عدس:

عدس ها از حبوبات خوش طعم و زود پز به شمار می‌ آیند. رنگ سبز و قهوه‌ ای آن ها نسبت به رنگ‌ های دیگر بیشتر مصرف می ‌شوند. چرا که کیفیت و طعم آن ها نیز بهتر است. برای خریداری عدس هایی با کیفیت بالا باید به رنگ و سایز آن ها دقت کنید. زیرا عدس ‌ها در انواع رنگ نارنجی، قهوه ‌ای، سبز، زرد و یا حتی سیاه در بازار دیده می ‌شوند. برای شناسایی عدس مرغوب نیز باید به ظاهر آن توجه کنید که کرم زدگی نداشته باشد و هم چنین لکه ‌های سیاه بر روی آن ها دیده نشوند.

ماش:

ماش ‌ها را در دو سایز ریز و درشت وارد بازار می‌ کنند. که هر کدام محصول یک کشور است. اغلب ماش های خارجی دارای سایزی درشت و یک اندازه می ‌باشند و هنگام پخت نیز تمامی دانه‌ های آن ها به خوبی می ‌پزند. اما در بین ماش های ایرانی احتمال وجود دانه‌ های نپز وجود دارد. و حتی سنگریزه‌ هایی نیز در بین آن ها دیده می شوند‌. چرا که در ایران دستگاه‌ های سورت کردن ماش وجود ندارد.

 اما به صورت کلی می ‌توان گفت که ماش هایی که دارای دانه‌ های درشت و سبز با سایزی یک دست و خوش طعم و خوش پخت از مرغوب‌ ترین و با کیفیت‌ ترین آن ها به حساب می‌ آیند. مجموعه ی بذر مهر دشت با فروش عمده ماش در خدمت شما مشتریان عزیز می ‌باشند. شما می ‌توانید ماش ‌های مرغوب را از این مجموعه تهیه کنید.

 

لپه:

شناسایی لپه تازه با پخت سریع می ‌تواند بر روی تامین انرژی بدن تاثیر مستقیم بگذارد. بنابراین در هنگام خرید این نوع حبوبات حتماً به رنگ آن دقت کنید که روشن و زرد رنگ با بسته بندی های مناسب باشند. علاوه بر آن روی لپه ها نباید آثاری از لک و حفره دیده شوند. چرا که نشان دهنده ی تاریخ مصرف گذشته آن ها می‌ باشند. بنابراین سطح لپه ها باید ظاهری صاف و یک دست و بدون برجستگی داشته باشند، تا بتوان گفت که کیفیت آن ها بالا است.

لوبیا قرمز:

راهنمای خرید لوبیای قرمز به این صورت است که باید دارای سطحی  یک دست و اندازه‌ هایی یکسان باشند. علاوه بر آن لوبیا های قرمز مرغوب وزنشان نسبت به لوبیا های بی‌ کیفیت سنگین ‌تر است و بعد از پخت نیز طعم بهتری به خود می گیرند.

بادام زمینی:

بادام زمینی در بازار هم با پوست و هم بدون پوست وجود دارد. علاوه بر شکل ظاهری آن ها در مرغوب بودنشان محل تولیدشان نیز نقش بسزایی دارد. اگر بادام زمینی با پوست باشد، در پوسته آن نباید هیچ نوع فرو رفتگی و شکستگی دیده شود. در مدل‌ های بدون پوست باید به رنگ سفید مایل به زرد آن دقت کنید که رو به خاکستری و سیاه نرفته باشد. علاوه بر آن نباید بوی نامطبوعی از آن بلند گردد. برای تشخیص تازه بودن آن می ‌توان یکی از آن ها را تست کنید. در صورتی که طعم خوبی داشته باشد می‌ توان گفت که تازه است.

نتیجه گیری:

من در این مقاله سعی کردم شما را با راهنمای خرید چند مدل حبوبات تازه آشنا نمایم. همان طور که می ‌دانید تاریخ انقضای حبوبات اغلب برای مدت زمان یک سال می باشد. با توجه به نکاتی که گفته شد رنگ و شکل حبوبات بسیار مهم است. و تازه بودنشان را اکثراً می ‌توان از روی سایز و ظاهر آن ها فهمید. پس آن ها را دست کم نگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *