ویژگی بذر سالم چیست

نکات کلیدی کشت حبوبات

مقدمه

مرحله ی کاشت برای هر نوع بذری مهم‌ ترین مرحله می ‌باشد چرا که اگر به درستی انجام نگیرد، حتی اگر بهترین بذر را هم تهیه کرده باشید، برای شما ثمر نخواهد داد. پس برای این که بذر شما عملکرد مناسبی داشته باشد، باید همه شرایط را برای کاشت آن فراهم کنید. مثل: انتخاب مرغوب ‌ترین خاک، زمان مناسب برای کاشت، میزان رطوبت و نور کافی و غیره

مجموعه بذر مهردشت یک عمده فروش حبوبات در اصفهان است و شما می‌ توانید برای خرید به آن ها مراجعه کنید. هدف از نوشتن این مقاله، بررسی نکاتی است که هنگام کاشت حبوبات باید آن ها را رعایت نمایید.

بستر خاک چیست و چه نکاتی را برای کاشت حبوبات در آن باید رعایت کرد؟

منظور از بستر مکانی است که بذر مورد نظر را در آن می ‌کارند. پس باید به گونه ‌ای باشد که بذر بتواند در آن رشد کند و سر از خاک بیرون آورد. بنابراین زمین زراعی شما نباید سخت، شور و نفوذ ناپذیر باشد. در نتیجه نکاتی را در انتخاب آن باید رعایت کنید که به شرح زیر می‌ باشند.

شرایط بستری که انتخاب می ‌کنید باید به گونه‌ ای باشد که بذر را به خوبی تغذیه کند و مواد غذایی لازم را برای رشد آن در خود داشته باشد. برای این که بذر بتواند، جوانه بزند و سر از خاک بیرون آورد بستر انتخابی شما باید سبک و به اصطلاح پوک باشد. بستر نباید زیاد از حد شور و یا اسیدی باشد چرا که گیاه نمی ‌تواند آن را تحمل کند و از بین می ‌رود. از مهم ترین خصوصیات یک بستر مناسب توانایی ذخیره ی آب و هوا در خود و نفوذ پذیر بودن آن است. عمق خاک باید به اندازه کافی باشد، تا گیاه بتواند، جوانه بزند. شیب بستر بایستی هموار بوده، و تا حد ممکن نا همواری کم تری داشته باشد.

ویژگی بذر سالم چیست

میزان ناخالصی در خاک مثل: فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی نباید، زیاد باشد چرا که وجود آن ها برای کشت بذر ها مشکل به وجود می ‌آورند. بعد از آن که بستر خاکی مناسب برای کشت بذرتان فراهم کردید با توجه به نوع بذر، باید بهترین روش را برای کاشت آن انتخاب نمایید. عواملی که باید با توجه به آن ها این کار را انجام دهید به شرح زیر می ‌باشند:

شرایط بستر:

همان طور که ذکر شد خاک ‌های شور برای کاشت مناسب نیستند. چرا که هنگام آبیاری نمک ‌های موجود در آن در قسمت قله خاک تجمع یافته و باعث از بین رفتن گیاه می‌ شوند. به همین خاطر بهتر است اگر بذری در آن ها کاشته می ‌شود به صورت کرتی باشد، یعنی بایستی بین دو قله بذر را کاشت.

توجه به نوع گیاه:

توجه به نوع گیاه برای انتخاب نحوه ی کاشت آن مسئله ای بسیار مهم است. چرا که بعضی از آن ها به خاطر جمع شدن آب در پای بوته خود امکان دارد، از بین بروند و به رطوبت زیاد حساسیت نشان دهند. برای نمونه: شما می ‌توانید غلات را به صورت کرتی یا درون جویچه بکارید. اما حبوبات چون به تجمع آب در پای بوته خود حساس هستند، بهتر است که آن ها را به روی پشته یا قله ی خاک بکارید، تا آب کم تری به ریشه آن ها برسد.

 وجود امکانات و مهارت های کشاورز

شما برای هر مزرعه ای از یک روش کاشت خاص می‌ توانید، استفاده کنید. چرا که ابعاد زمین کشاورزی، امکانات موجود برای کاشت بذر، توانایی ها و مهارت کشاورز تعیین کننده این روش ها می‌ باشند. به عنوان مثال: کوچک بودن مزرعه و نداشتن ماشین ‌های کارنده باعث می ‌شوند که کشاورز از روش ‌های قدیمی مثل پاشیدن بذر با دست بر روی خاک استفاده کند.

 میزان بارندگی در آن منطقه و روش ‌های آبیاری

 کاشت ‌های لیستر یا درون جویچه برای شهر هایی که در آن ها بارندگی کم تر اتفاق می‌ افتد و خاک رطوبت کم تری دارد، مناسب است. با این نوع کاشت شما آب مورد نیاز برای رشد بذر را در اطراف آن فراهم می ‌کنید،  تا در صورت نیاز بتواند از آن استفاده کند. اما در مناطق حاصل خیز که بارندگی در آن ها بیش از حد اتفاق می ‌افتد کم تر نیاز به آبیاری می باشد. به همین خاطر از روش‌ های بذر پاشی دستی و کشت ‌های مسطح می ‌توانید برای آن ها استفاده کنید. برای تهیه ی بذر می توانید به عمده فروش ماش و حبوبات مهردشت سر بزنید.

هنگام کاشت و پرورش حبوبات چه نکاتی را باید رعایت کرد

اکثر بذر های عمده فروشی ماش، بذر علوفه و… مهر دشت در مقابل شرایط گوناگون می ‌توانند از خود مقاومت زیادی نشان دهند و نحوه کاشت و مراقبت از آن ها نیز کار راحتی می ‌باشد. اما باید چند نکته را هنگام کاشت و نگه داری از آن ها رعایت کرد که در ادامه به صورت خلاصه چند مورد از آن ها را برای شما باز گو می ‌کنم.

شما قبل از این که بذرتان را بکارید، حتماً برای جلوگیری از به وجود آمدن بیماری ‌های خاکزی در آن ها بایستی به وسیله ی سم ‌های مناسب آن ها را ضد عفونی نمایید. حبوباتتان را متناسب با منطقه ‌ای که قرار است آن را بکارید، انتخاب کنید، تا بهتر ثمر دهند. برای کاشت حبوبات باید فاصله را رعایت کنید. بین هر ردیف بهتر است بیست سانتی ‌متر فاصله باشد. برای رشد بهتر حبوبات باید از مواد آلی استفاده نمایید و با اضافه کردن آن ها به خاک از مرطوب ماندن و حاصل خیز شدن خاک اطمینان حاصل کنید. کاشت حبوبات را به گونه ‌ای انجام دهید که به میزان کافی به همه ی آن ها نور خورشید برسد. چرا که سایه برای رشد آن ها مناسب نیست. استفاده از آفت کنه‌ ها در مناطق خشک برای جلوگیری از بیمار شدن حبوباتتان گزینه ی مناسبی می ‌باشد. برای این که حبوبات به خوبی رشد کنند، لازم است که آبیاری آن ها را طی یک دوره ی مشخص و ثابت انجام دهید.

نتیجه گیری:

من در این مقاله نکات مهمی که هنگام کشت و پرورش حبوبات باید رعایت کنید، را برای شما ذکر کردم. شما برای این که بذرتان عملکرد مناسبی از خود نشان دهد و به راحتی جوانه بزند، لازم است که نکات قبل و حین کاشت آن ها را رعایت کنید و مداوم آن ها را از نظر آفت و بیماری کنترل نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *