کاشت، داشت و برداشت زیره سبز

گیاهان دارویی که در طبیعت کشت می شوند انواع مختلفی دارند و دارای خواص بسیار دارویی هستند. این گیاهان در صنایع غذایی و دارویی به عنوان ادویه و جوشانده استفاده می شوند و هر کدام خواص مخصوص به خود را دارند. یکی از این گیاهان ارزشمند که در کشور ما کشت می‌شود و استفاده بسیاری در صنایع غذایی دارد زیره سبز است که به علت شرایط آب و هوای ایران که گرم و خشک میباشد این گیاه به خوبی در ایران رشد می‌کند و صادرات بالایی هم دارد که به علت ارزش زیاد آن در جهان است.

 زیره سبزی که در کشور ما کشت می شود کیفیت بسیار مرغوبی دارد و در جهان طرفداران بسیاری خواهان آن هستند. برای کشت زیره سبز و انواع زیره های دیگر باید بذر آن ها را از عمده فروشی زیره سبز یا عمده فروشی عدس تهیه کنید و برای تهیه این بذر ها با بهترین کیفیت من فروشگاه و مجموعه بذر مهردشت را به شما معرفی می کنم که از سال ۱۳۷۵ در زمینه تهیه و تولید انواع بذرهای کشاورزی با کیفیت فعالیت می کند.

 این شرکت دارای مجوز رسمی از سازمان جهاد کشاورزی است و با دستگاه بوجار پیشرفته ای که دارد می تواند انواع بذر را با ۹۷ درصد خالصی تهیه و عرضه کند. این مجموعه به علت کیفیت بالا محصولاتی که دارد توانسته در سایر شهر های ایران نامی آشنا پیدا کند و خدمات خود را به همگان عرضه کند. در این مقاله قصد داریم شما را به طور کلی با مراحل کاشت، داشت و برداشت زیره سبز این گیاه ارزشمند آشنا کنیم تا اگر قصد کشاورزی و کاشت بذر آن را دارید اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشید پس در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

بذر زیره سبز و مشخصات آن

زیره سبز گیاهی بسیار پرخاصیت است که از مشخصات ظاهری آن می توان به ریشه کوتاه و سطحی آن و ارتفاع ۳۰ تا ۴۵ سانتی متری آن اشاره کرد. این گیاه برگ های باریکی به رنگ سبز تیره دارد و برگ های زیره سبز شکلی شبیه به رشته‌های نخ دارند و گل های سفید و ارغوانی این گیاه را میشود به شکل چتر تشبیه کرد که در انتهای ساقه های آن قرار دارند.

 این گیاه جالب در خانواده چتریان جای دارد و جزو گیاهان علفی محسوب می شود. خاکی که برای کشت این گیاه بسیار مناسب است خاک شنی و لومی نام دارد. زیرا این خاک ها دارای بافت سبک و متوسط هستند و کمتر آب را در خود نگه می دارند. اگر این گیاه در خاک های سنگین بافت کاشته شود به علت نگه داشتن مقدار زیادی آب در خود باعث می شود ریشه زیره سبز پوشیده شود و میوه هایی پوک را ثمر دهد.

 زیره سبز خواص بسیار جالب توجهی هم دارد که شامل: رفع نفخ شکمی و دل درد، افزایش اشتها و زیاد شدن شیر مادر است. یکی از دلایل مثبتی هم که باعث شده این گیاه در صنایع غذایی مورد استفاده قرار بگیرد خاصیت ضد میکروبی آن است.

کاشت و آبیاری زیره سبز

زیره سبز گیاهی است که برای رشد مناسب نیازمند نور زیاد و گرمای زیاد میباشد. فصلی که برای کاشت این گیاه ارزشمند مناسب تره اکثراً پاییز و بهار است و به طور معمول این گیاه در مناطق دشتی بیشتر کشت می‌شود.

 برای هر هکتار زمینی که می خواهید بذر زیره سبز را در آن بکارید نیازمند ۱۴ تا ۱۶ کیلوگرم بذر این گیاه هستید و اگر می خواهید بذر شما بهترین جوانه زنی را داشته باشد بهتر است قبل از کاشت بذر زیره سبز آن را ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و بعد با ماسه بادی قاطی کنید تا خیسی بذر گرفته شود و سپس آن را بکارید، این کار باعث می شود بذر شما بیشترین جوانه زنی را داشته باشد.

امروزه کاشت این بذر ها توسط دستگاه بذر کار انجام می‌شود و برای کاشت زیره سبز باید عمق مناسب را در این دستگاه تنظیم کرد که بیشتر از دو سانتی متر نباشد. نکته مهمی که باید قبل از کاشت بذر زیره سبز به آن توجه کنید این است که حتماً بذر ها را با قارچ کش های موجود مثل تیرام یا کاربوکسین قارچ زدایی کنید تا از بیماری های قارچی مثل پوسیدگی ریشه جلوگیری کند و بذرتان سالم جوانه بزند.

بعد از کاشت بذر باید اقدام به آبیاری آن کنید و برای اولین آبیاری باید این کار را آرام انجام دهید تا بذر ها از جای خود جا به جا یا شسته نشوند. مرحله دوم آبیاری این بذر ها باید ۱۰ روز  بعد از آبیاری اول باشد و بعد از آبیاری دوم زمانی است که بذرها شروع به جوانه زدن می‌کنند و سبز می‌شوند.

 پس از جوانه زدن بذرها باید بستگی به بافت خاک و دمای هوا بین بازه زمانی ۱۲ تا ۲۰ روز یکبار زیره ها را آبیاری کنید تا آب کافی داشته باشند و رشد به خوبی انجام شود.

برداشت زیره سبز

زیره سبز گیاهی است که در برابر بیماری ‌های قارچی بسیار حساس هست و به همین دلیل بهتر است به طور متوالی و طی چند سال در یک زمین کشت نشود و حتی توصیه می‌شود در زمین‌ هایی که قبلاً در آن گیاهانی مثل شوید و گشنیز کاشته شده زیره سبز کاشته نشود.

 بهترین زمان برای برداشت زیره سبز اواخر ماه اردیبهشت و اوایل ماه خرداد است که این گیاه به رشد کامل می‌رسد و شرایط مناسبی برای برداشت دارد. زیره سبز را باید قبل از اینکه به طور کامل خشک شود برداشت کرد و برداشت این محصول به دلیل ریشه ظریف و سطحی که دارد بهتر است به صورت دستی انجام شود.

بعد از برداشت زیره سبز باید آن را در سایه و مکانی مثل انبار به مدت ۳ تا ۷ روز نگهداری کرد تا میوه های این گیاه از شاخه کنده و خشک شوند. نکته‌ای که در روند خشک کردن زیره سبز باید رعایت کنید این است که زیره های روی هم انباشته شده ارتفاع زیادی نداشته باشند و حتماً روزی یک بار آن ها را زیر و رو کنید تا کپک نزند.

سخن آخر

در این مقاله با بذر جالب و پرخاصیت زیره سبز آشنا شدیم و حال با دانستن مشخصات آن اگر در جایی آن را مشاهده کردیم می توانیم این بذر را شناسایی کنیم.

همچنین با مراحل کاشت و آبیاری و نگهداری و برداشت این محصول هم آشنا شدیم و نکات جالبی را در مورد آن مطالعه گردیم تا اگر قصد کاشت زیره سبز را داشتیم با مراحل آن به طور کامل آشنا باشیم. از شما تشکر می کنم که تا پایان این مطلب با من همراه بودید تا با گیاه زیره سبز بیشتر آشنا شویم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *