طریقه کاشت بذر بونسای

بذر بونسای چیست؟

مقدمه

یکی از متداول‌ترین و رایج‌ترین روش تکثیر گیاهان یا درختان کاشت بذرها می‌باشد. زندگی همه موجودات و انسان‌ها به دانه‌ها و بذرها وابسته است. بذرها در ابتدا غذای سیر عظیمی از موجودات بودند و انسان‌ها با کاشت آن‌ها گیاهان و درختان جدیدی را به وجود می‌‌آوردند. به هر بخشی از یک گیاه که توانایی تولید همان گیاه را در نسل دیگر داشته باشد را بذر می‌گویند. بذرها از نظر ساختار، بافت و شکل به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. بذر بونسای هم یکی از بهترین گونه‌های بذر است. در این بخش تصمیم داریم در مورد بذر بونسای و طریقه کاشت بذر بونسای صحبت کرده و اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بذر بونسای چیست؟

به بذری که کشورهای پیشرفته با به کارگیری یک سری تغییرات بیولوژیک در آن باعث رشد کمتر آن شده‌اند را بذر بونسای می‌گویند. این گیاه رشد آنچنانی نداشته و کوتاه می‌ماند. بسیاری از فروشندگان بذرهای میوه جات را به عنوان بذر بونسای به مشتریان عرضه می‌کنند، که فروشگاه‌های فروش بذر در تبریز از این قاعده مستثنی هستند. در صورت داشتن اطلاعات لازم متوجه می‌شوید که در جهان بذری به نام گیاه بونسای وجود نخواهد داشت. خود بونسای گیاهی است که آن را به قدری هرس کرده‌اند، که کوچک و کوتاه گردیده است.

ویژگی بذر بونسای

به درختان یا گیاهانی که در طبیعت موجود هستند و در اندازه‌های چند متری می‌باشند اما وسیله پیوند زدن، هرس کردن و فرم دهی خیلی کوچکتر شده‌اند را بونسای می‌گویند. رشد بونسای به هنر و تخصص باغبان بر می‌گردد که بتواند به آن یک فرم و شکل دلخواه بدهد. در واقع بونسای موجود در مراکز فروش بذر تبریز یک شاخه کوچک و یا گیاه کوچک هستند، که طی عملیات و فرآیندهایی که بر روی آن‌ها انجام شده به شکل درخت‌های بسیار کوچک‌تر در می‌آیند.

ویژگی بذر بونسای خوب

بذرهایی که در بازارهای عرضه بذر در تهران مشاهده می‌کنید، اکثرا اصلاح شده نمی‌باشند. برای اینکه یک بذر بونسای خوب داشته باشید، می‌توانید بذر درختان کاج را در فصل پاییز بچینید. علت تاکید بر فصل پاییز، رسیده بودن بذر می‌باشد. زیرا اگر بذر نرسیده باشد، جوانه نخواهد زد. بذر رسیده را در گلدان بکارید و در دمای اتاق قرار دهید، پس از مراقبت صحیح و اصولی بذر جوانه می‌زند، سپس بزرگتر می‌شود و به راحتی می‌توانید اقدام به هرس نمایید‌. اصل داشتن یکی بونسای خوب هرس به موقع و اصولی است.

طریقه کاشت بذر بونسای

هنگام خرید بذر بونسای از نمایندگی‌های فروش بذر در تهران به شما توصیه می‌گردد که حتما در پرورش آن‌ها باید از صبر زیادی برخوردار باشید، زیرا جوانه‌های این گیاه بسیار حساس و ظریف می‌باشند. چیزی حدود یک سال طول خواهد کشید تا جوانه به شکل و شمایل درخت بونسای درآید. طریقه کاشت بذر بونسای در میزان رشد بذر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. باید با یک بذر شروع کرده و آن را به مدت ۲۴ ساعت در آب ولرم خیس نمایید، پوشش سخت بیرونی باید شکسته شود. سپس آن را در خاک مرطوب و به دور از آلودگی بکارید. برای جلوگیری از عفونت‌ها اکثر اوقات بذرها را در محلول ضدعفونی آغشته می‌کنند. بذرها را در دو سانتی‌متر بالاتر از خاک بکارید. سپس روی آن‌ها یک لایه نازک از خاک بریزید. بذر‌های موجود باید توانایی نفس کشیدن را داشته باشند، هر چقدر دانه یا بذرهای بونسای کوچک باشند، به خاک کمتری هم احتیاج خواهند داشت. بعد از ریختن خاک باید با یک اسپری آب کمی آن را مرطوب کنید. در واقع بونسای یک فرآیند حساس و ظریف از اولین کاشت بذر می‌باشد.

کاشت بذر بونسای

نگهداری بذر بونسای

هر گیاه یا بذری نیاز به یک شرایط خاص برای نگهداری دارد. شما می‌توانید این شرایط را از کارشناسان فروش بذر در تبریز درخواست نمایید. آن‌ها با انتقال اطلاعات به شما در رشد و پرورش بذرها کمک شایانی خواهند کرد. این شرایط خاص عبارتند از:

  • آبیاری مناسب

هرگاه بذر بونسای کاشته شد، باید آبیاری مناسب فراموش نشود، زیرا در صورت رشد کردن، هرس و کوتاه شدن مداوم نیاز به آبیاری شدیدتر دارند. البته آبیاری به دمای محیط بستگی خواهد داشت و در فصول سرد آبیاری کمتر و در روزهای گرم آبیاری بیشتری نیاز است.

  • خاک خوب

برای انواع بذرهای بونسای باید خاک خوبی استفاده شود. ترکیب خاک مخصوص بونسای، با خاک‌های آماده می‌تواند گزینه مناسبی باشد. شما می‌توانید این خاک‌ها را هم از مراکز عرضه بذر در تهران تهیه کنید. آن‌ها در کنار فروش انواع بذر خاک‌های خوبی را هم به فروش می‌رسانند.

  • نور کافی

هر بذر بونسای به یک میزان خاصی نور احتیاج دارد، اما به طور کلی نور لازم برای آن باید به صورت غیر مستقیم باشد. به عنوان نمونه گلدانی که بذر بونسای در آن وجود دارد را می‌توانید در فاصله یک متری از پنجره بگذارید.

  • کود مناسب

حتی بهترین خاک‌ها هم از مواد معدنی و مغذی به دور هستند و نمی‌توانند نیاز یک بونسای خوب را تامین نمایند. اگرچه درخت بونسای به دلیل کوتاه بودن و هرس مداوم نیازی به تغذیه ندارد اما در زمان و فصول رشدش نیاز به کود مناسب احساس می‌گردد. نکته حائز اهمیت آن است که از استفاده‌ی همزمان دو کود با هم خودداری نمایید.

  • دمای اصولی و مناسب

جهت رشد یک بذر بونسای باید دمایی بین ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتیگراد باشد. نوع بونسای در دمای آن هم تاثیر خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *