بهبود کیفیت خاک رس

چگونه می توانیم کیفیت خاک رس خود را بهبود ببخشیم

خاک یک سیستم پویا و پیچیده است که خدمات و عملکردهای مهم اکوسیستم را ارائه می دهد. خاک از رشد گیاهان پشتیبانی می کند و به عنوان زیستگاه میکروب ها و میکروارگانیسم ها عمل می کند. این یک جز مهم در سیستم های هیدرولوژیکی و مواد مغذی زمین است. خاک به تجزیه مواد آلی کمک می کند و همچنین به عنوان سم زدایی و سیستم تصفیه عمل می کند. آب و هوا ، عوامل زیست شناختی ، توپوگرافی ، هوازدگی فیزیکی و شیمیایی و زمان به ماهیت پویای خاک کمک می کنند. ساختار خاک یا تجمع خاک ، با چگونگی ساختار ذرات منفرد در جرم و مقدار فضای منافذ نسبی تعریف می شود. ساختار می تواند بر جریان آب و هوا از طریق خاک تأثیر بگذارد. به فعالیت ریشه ،  محتوای مواد آلی ، سطح کلسیم ، آب و هوا  بستگی دارد. خاک رس نیاز بیشتری برای نفوذ هوا نسبت به خاک های دیگر دارد زیرا اگرچه فضای منافذ بیشتری دارند (به دلیل کوچک بودن) ، این فضای منافذ در اندازه کوچک هستند که به نوبه خود سرعت نفوذ آب و هوا را کاهش می دهد. به دلیل ساختار خاک رس ، ممکن است ما اغلب دچار قطع آب ، نفوذ ضعیف ریشه و فشردگی آن شویم ، بنابراین در نتیجه کار با خاک در باغ های خود مشکل خواهیم داشت. اگرچه ماهیت یک نوع خاک قابل تغییر نیست ، اما با صبر و تلاش می توان کارایی خاک را بهبود بخشید. و این می تواند ما را به سمت باغبانی شادتر سوق دهد! بیایید شروع کنیم به بررسی اینکه چگونه می توانیم به بهبود کیفیت خاک رس خود بپردازیم !

 برای بهبود کیفیت خاک رس به آن مواد آلی اضافه کنید در حالی که تغییر در بافت خاک غیرممکن است ، شما می توانید ماده آلی خاک را افزایش دهید ، که به نوبه خود ساختار خاک را تغییر می دهد. در باغبانی داشتن ماده آلی خاک می تواند با ترکیب کمپوست ، کود سبز ، کود حیوانی و بستر برگ حاصل شود.

مالچ مالچ تعدادی از خدمات حیاتی از جمله حفظ دمای خاک ، کاهش تراکم خاک ، افزایش مواد آلی ، صرفه جویی در مصرف آب و کاهش فشار علف های هرز را ارائه می دهد. استفاده از مالچ به حفظ ساختار خاک کمک می کند و از طریق تجزیه مالچ در طول زمان و ایجاد زیستگاه برای این موجودات ، از یک اکوسیستم متنوع برای موجودات ریز و ماکرو پشتیبانی می کند. مواد معمول مالچ عبارتند از: پوست ، کاه ، کمپوست ، چمن ، برگ ، سوزن کاج ، یا خرده چوب.

کاشت محصول پوششی اجرای محصول پوششی در سیستم باغچه شما می تواند باعث بهبود ساختار خاک ، افزایش مواد آلی ، افزایش هوادهی خاک و کمک به جذب مواد مغذی شود. این امر به ویژه اگر در حال تجربه خاکهای رسی  باشید ، بیشتر صدق می کند. کاشت محصول پوششی یک روش موثر برای کاهش فرسایش خاک با گیاهان “نگه دارنده” خاک از طریق ساختار ریشه و نگه داشتن رطوبت و کند کردن فیلتراسیون آب از طریق مشخصات خاک است. پس از اتمام چرخه کشت محصولات پوششی ، هنگامی که محصول پوششی در خاک قرار می گیرد  می تواند به عنوان نوعی کود سبز عمل کند و از شستشوی مواد مغذی جلوگیری می کند. محصولات پوششی معمول عبارتند از: چمن ، غلات و حبوبات و.. .

گیاهانی را انتخاب کنید که خاکی شبیه خاک رس ترجیح دهند چرا با خاک خود مبارزه کنید؟ در عوض ، گیاهانی را انتخاب کنید که شانس بیشتری برای رشد در خاک خاک رس دارند. سبزیجات عالی که از رطوبت اضافی بدشان نمی آید شامل کلم بروکلی ، کلم ، گل کلم ، لوبیا و نخود فرنگی هستند. گلهایی که در خاکهای رسی خوب عمل می کنند.

به محصولات بذر مهردشت مراجعه کنید تا انواع مختلفی را که ممکن است در باغ شما کاشت شود را بیابید!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *