ماجرای ذرت های آلوده چیست

ماجرای ذرت های آلوده چیست

داستان ذرت های آلوده از سال 1396 شروع شد و بعد از حدود یک سال و نیم هنوز به پایان نرسیده است و به تازگی این جریان در فضاهای مجازی و فضای رسانه ای کشور یر و صدای زیادی به پا کرده است.

خلاصه ماجرای واردات ذرت های آلوده

در تابستان سال 1396 چند وارد کننده دولتی و خصوصی چیزی در حدود 500 هزار تن ذرت را به کشور واردکردند . از این مقدار حدود 125 هزار تن از ذرت ها آلوده به سم آفلاتوکسین بودند.
سازمان اداره استاندارد مجوز ورود کالا را نداد ولی در همین وارد کننده در تلاس بود تا بتواند بار خود را آزاد کند . در همین حین رئیس جمهوری دستور امحا و یا ارجاع کالا را می دهد . ولی به دلیل اینکه امحاکالا هزینه و دردسر زیادی را برای وارد کننده داشت از این کار سرباز زدند ، تا خزیداری برای ذرت ها پیدا شد که امکان داشت بتواند کالا را به یک کشور دیگر که شاید استانداردهای متفاوت داشته و یا ذرت ها ار برای مصارف دیگری مانند استفاده در الکل سازی صادر کنند.
رئیس کل گمرک مهدی میر اشرافی گفت طبق بررسی و تحقیقات انجام گرفته ذرت ها در زمان بارگیری ار مبدا سالم بودند و تائیدیه سلامت داشته اند ولی متاسفانه در طول مسیر به ندرت آلوده شدند .

ماجرای ذرت های آلوده چیست
همچنین وی افزود بر یاطمینان خاطر مردم ما ذرت های آلوده را دربندر امام خمینی دپو کرده ایم و قرار براین شده زمانی که هر کشوری این ذرت ها را به عنوان غذای دامی پذیرفت در لحظه ورود محموله به آن کشور سفارت و یا کنسولگری ایران تائیدیه ورود ار برای گمرک کل ایران ارسال کند.
در آن زمان سازمان ملی استاندارد ، گمرک و وزارت جهاد کشاورزی در بیانه ای مشترک بیان داشتند که:
در خصوص اخبار متناقض موجود در مورد ذرت های آلوده به هموطنان خود اطمینان می دهیم 350 هزار تن از ذرت سالم بوده و قبل از ورود به کشور از سه سازمان نظارتی اداره ملی استاندارد و وزارت بهداشت و همچنین سازمان ردمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی نیز تایئدیه سلامت ذرت ها را صادر کرده و سپس اجازه ترخیص داده شد و مردم برای استفاده از محصولات تهیه شده از این ذرت ها هیچ گونه نگرانی نداشته باشند.
و در ادامه اظهار داشتند ذرت هایی که آلودگی آنها در آزمایشات مختلف ثابت شده است به هیچ عنوان مجوز ورود به کشور را نگرفته اند . کاملا واضح و مبرهن است که سلامت و ایمنی مواد غذایی جامعه برای دولت در الویت قرار دارد.
با این وجود دوسالی است که از ماجرای ذرت های آلوده گذشته و هنوز هم به دلایلی نامشخص از بندر امام خارج نشده است با اینکه صاحب کالا بارها وعده خروج ذرت ها ار داده ولی هنوز اقدامی انجام نگرفته است.

بذر سبزیجات و صیفی جات را از فروشگاه بذر مهردشت خریداری کرده و از سلامت آن مطمئن باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *