محصولات گلخانه

تولید محصولات گلخانه با روش های آسان و کم هزینه

تولید محصولات گلخانه با روش های آسان و کم هزینه

در گذشته شما نمی توانستید انواع میوه وسبزیجات راهروقت که تمایل داشید تهیه کنید ولی امروزه با رشد تکنولوژی و گسترش گلخانه ها دسترسی به انواع میوه ها وصیفی جات در تمام فصول سال آسان تر شده است.

به شما پیشنهاد می شوداگر قصد راه اندازی یک گلخانه را دارید ابتدا مقاله زیررا مطاله کرده وبا خرید بذراز فروشگاه بذرمهردشت برای خود کسب و کار جدیدی را شروع کنید.

محل گلخانه

مکان ایده آل برای گلخانه باید دارای شدت نورمناسب در زمستان، درجه حرارت معتدل در زمستان، رطوبت کم و دسترسی آسان به بازارها باشد. دسترسی آسان به بازارهای موجود به کاهش هزینه های تأسیسات کمک می کند و بر هزینه های جاری سوخت تأثیر می گذارد. ازمکان هایی که دارای  درختان یا ساختمانهایی است که  ممکن است سایه گلخانه باشند ، خودداری کنید، اگرچه بادگیر، در صورت قرار گرفتن صحیح به کاهش هزینه های گرمایش کمک می کند. حتماً فضای کافی برای گسترش محصولات در آینده و پارکینگ را مد نظر بگیرید.

در حالیکه بزرگراه ها حمل و نقل سبزیجات با گلخانه را آسان تر کرده اند ، مکان یابی سبزیجات گلخانه ای در نزدیکی مناطق پرجمعیت هنوز اهمیت دارد. به عنوان مثال ، گوجه فرنگی با کیفیت بالا باید تاک رسیده شود؛ حمل و نقل گوجه فرنگی رسیده دشوار است، بنابراین هر چه آنها به بازار خرده فروشی نزدیکتر باشند ، بهتر می شوند.

گلخانه هایی که از خاک بومی و یا یک سیستم تولید گلدان برای تولید سبزیجات استفاده می کنند باید در مکانهای سطح با خاکهای عمیق و خوب زهکشی شده ساخته شوند. لومهای شنی بهترین هستند. منبع آب با کیفیت خوب نیز مهم است. غلظت بالای نمک در خاک یا آب می تواند بازده را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در مواردی که خاک مناسب نباشد، ممکن است تولید کنندگان فکر کنند خاک بهتری را به وجود می آورند یا از سیستم تولید خاک کمتری استفاده می کنند (مانند سیستم هیدروپونیک).

ساخت گلخانه

هنگام بررسی طرح های گلخانه ای ، باید چهار عامل اصلی در نظر گرفته شود: نوع محصول ، محدودیت بار، نفوذ نور و هزینه. نوع محصول رشد یافته مشخص می کند که میزان نفوذ نور، گرمایش و سرمایش چقدر است. ملاحظات بار اصلی شامل برف و باد است. دامنه های بام حداقل 28 درجه و هوای گرم در گلخانه باید از تجمع برف در پشت بام جلوگیری کند.

گلخانه دو نوع است:

 متداول بصورت آزاد یا متصل به رودخانه است. و دارای شکل های سقف حلقه، شیروانی یا گیتی است. گلخانه های آزاد می توانند یک سقف شیروانی داشته باشند ، در حالی که گلخانه های متصل به رودخانه دارای چندین قوس شیروانی هستند که به هم متصل می شوند.

 گلخانه های آزاد با هزینه کمتروانتخاب مناسب برای کمتر از 10،000 مترمربع است. گلخانه های متصل به رودخانه دراندازه های بالاتراز 10،000 مترمربع کارآمد و اقتصادی هستند.

مهاربندی در امتداد طرفین گلخانه و سقف برای مقاومت در برابر باد به ویژه در فصل بهار مهم است. همچنین درصورت پشتیبانی ازانگورهای گوجه فرنگی یا خیار توسط ریسمان متصل به مهاربند ، مهاربندی در امتداد پشت بام نیز برای مقاومت در برابر بارهای محصول کافی است. یک پایه بتونی برای گلخانه دائمی ترجیح داده می شود. درب گسترده ای در یک انتهای گلخانه دسترسی آسان تجهیزات را تضمین می کند.

بدون به خطر انداختن قدرت، سازه های پشتیبانی باید به حداقل برسد تا حداکثر نفوذ نور را داشته باشد. مواد شیشه ای باید بسیار شفاف باشند و پشته ها باید جهت شمال و جنوب داشته باشند تا سایه از خود ساختار بکاهد. خطوط برقی، سیستم های آبیاری و مجاری گرمایش باید به حداقل برسد. برای حداکثر بازتاب نور، ساختارهای پشتیبانی باید با یک ماده بازتابنده و رنگی رنگ شوند.

بیشتر محصولات گلخانه ای از نظر نور رشد می کنند که طول موج آنها بین 400 تا 700 نانومتر است. این طیف از طول موج را تابش فتوسنتزی فعال (PAR) می نامند. بیشتر پوششهای گلخانه ای این امواج کوتاه نور مرئی را در خود جای می دهند. تمام پوششهای گلخانه ای می توانند برای پخش شدن نور تولید و یا درمان شوند. نور پراکنده با کاهش نوراضافی در برگهای بالا و افزایش نور منعکس شده به برگهای پایین ، به گیاهان سود می رساند.

گلخانه های لعاب پلاستیکی مزایای بسیاری نسبت به گلخانه های شیشه ای ، عمدتا از نظر هزینه ای دارد. پلاستیک همچنین با طرح های مختلف گلخانه سازگاراست ، به طور کلی در برابر شکستگی، سبک بودن و کاربرد نسبتاً آسان مقاوم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *